MUTLULUĞUN YOLU
Mutluluğun Yolu Nedir?
Mutluluk basit tanımıyla iyi ve olumlu duygu halidir. Peki
insan ne zaman iyi hisseder? Bunu anlamanın en iyi yolu insanın iyi hissettiği
durumları araştırmaktır. Çünkü mutluluk bizim türettiğimiz yapay kavramlara
dayanan bir olgu değil, aksine onun hayatımızdaki varlığını keşfettiğimiz bir olgudur.
Birçok mutluluk durumunu incelediğimde, mutluluk durumlarının en genel ortak
noktasının insanın doğallık durumunu yaşamasıyla ilişkili olduğunu tespit
ettim. Buradan hareketle mutluluğun yolunun, varlıkların kendi doğasını
gerçekleştirmesi olduğu sonucuna vardım.
Yapısına göre üç farklı mutluluk durumu ve bunu sağlayan üç
farklı haz kaynağı vardır: fiziksel, zihinsel ve duygusal hazlar. Örnek olarak:
fiziksel hazlar, yemek yemekten duyulan haz gibi; zihinsel hazlar, bir kitap
okumaktan duyulan haz gibi; ruhsal hazlar ise, evcil hayvanını sevmekten
duyulan haz gibidir. O halde bu haz durumlarının genel örneklerini araştıralım.
Beslenme, cinsellik, spor veya bakım yapmak gibi fiziksel
haz veren işlemler, fiziksel yapımızın doğası olan biyolojimizin hayatta kalma
ve üreme gibi fonksiyonlarıyla ilişkilidir. Yeni bir şey öğrenmek, bir konu
hakkında doğru karara varmak veya gerekli bir bilgiyi hatırlamak gibi zihinsel
anlamda iyi hissettiren işlemler, zihnimizin kendini geliştirmek ve sorun
çözmek gibi doğal fonksiyonlarıyla ilişkilidir. Sevilen bir yerde bulunmak,
özlenen bir şeye kavuşmak veya hoş hayaller kurmak gibi ruhsal haller, manevi
doğamızın yaşamı deneyimlemek ve anlam bulmak gibi fonksiyonlarıyla
ilişkilidir.
Mademki mutluluk doğal fonksiyonlarımızı yaşamamızla
ilişkilidir, o halde mutluluğun yolu yaratılışın gerçekleştirilmesidir. Bu iddiama
karşı şu üç eleştirinin sunulması muhtemeldir: (1) Bazen kendi doğamıza uygun
davrandığımız halde mutlu olmayız. (2) Bazen de kendi doğamıza uygun
davranmadığımız halde mutlu oluruz. (3) Ayrıca bu doğallık iddiası, insanın
doğuştan gelen bir doğası olduğunu varsayıyor; peki bunu, yani insanın bir
doğası olduğunu nereden biliyoruz?
Savunmamı yaparken kolayca anlaşılması için özellikle basit
bir örnek olan ‘’yemek yeme’’ konusuna dair örnekleri kullanacağım. İlk
eleştirinin (1) akla gelen ilk versiyonu, doğallık sürecindeki mutsuzluğa
yöneliktir. Örneğin doğal olarak yemek yemesi için yemek yapması gereken biri,
eğer yemek yapmayı sevmiyorsa, doğasına uygun olduğu bir süreçte mutlu
değildir. Buradaki sorun yanlış noktaya vurgu yapılıyor olmasıdır. Doğal olarak
mutlu edeceğini iddia ettiğim şey, gerçekten de kişiyi mutlu edecek olan yemek
yeme olayıdır. Fakat doğal olana ulaşma sürecinin de, yani bu örnekte yemek
yapma sürecinin de mutlu etmek zorunda olduğunu söylemedim (gerçi bizi mutlu
edeceği için istediğimiz şeylere ulaşma süreci de genellikle mutluluk vericidir).
Sonuç olarak birinin yemek yapmayı sevmemesinden dolayı, doğal bir iş olan
yemek yemenin mutluluk getirmediği sonucuna varamayız.
İlk eleştirinin (1) ikinci versiyonu, bir doğallık sürecinin
olumsuz sonuçlanabileceğine yöneliktir. Örneğin yemek yemeyi doğal olarak seven
kişi, yemeğini yaparken domates bozuk olduğu için yaptığı yemekten zevk almaz
ve sonuçta mutsuzdur. Bu kişinin doğal arzusuna bağlı olan bir süreç onu mutsuz
etmiştir. Ama bu örnekte kişinin kendi doğal sürecinin dışındaki dışsal olan
olumsuz nedenlerden dolayı süreç mutsuz bir sonuçla bitmiştir: domatesin bozuk
çıkmasının, yemek yeme arzusuyla ilişkisi yoktur. Bu yüzden bu tarzda dışsal
sebeplerden dolayı doğallığın mutsuzluk getirileceği savunulamaz.
İlk eleştirinin (1) son versiyonu, bir doğallık durumunun
her zaman mutlu etmediğine yöneliktir. Örneğin doğal olarak yemek yemeyi seven
biri, yemek yemenin hazzına kapılarak aşırıya kaçıp şişmanlayabilir. Doğal
arzusu gereği yemek yemiştir ama sonuç onu mutsuz etmiştir. Bu örnekte bir
doğallık durumunu tekilleştirme hatası vardır: Doğal özelliklerimiz bir bütün
olarak işler, bu yüzden aynı bütünün sadece tekil olan bir doğal özelliği, hayatımız
üzerinde kendi başına işleyen mutlak bir ölçüt olarak kullanılamaz; onlar bir
bütünün parçaları olarak değerlendirilmelidir. Eğer yemek yiyen kişi yemek yeme
doğallığını biyolojik doğasının bütünlüğü içerisinde yaşasaydı, vücudunun aşırı
ölçülerde yemek yemeyi doğal bir özelliği olarak istemeyeceğini hissederdi. Bu
yüzden bir doğal özelliği tekil bir ölçüt olarak hayatına uygulayan birinin
yaşadığı mutsuzluk, birçok doğal özelliğin bütünü olarak işleyen insanın
doğasının gerçekleştirilmesinin mutluluk getireceği gerçeğine ters düşen bir
sonuç değildir.
İkinci eleştirinin (2) ilk versiyonu, bazı durumların
doğallığımızla alakası olmadığı halde bizi mutlu ettiğine yöneliktir. Örneğin
video oyunları oynamak mutluluk vermesine rağmen insan doğasında ‘’video oyunu
oynamak’’ gibi bir özellik görünmüyor. Ama
insan doğasında böyle bir özelliği açıkça görmesek de, insan doğasını basit
kalıplardan oluşan bir mekanizma olarak da kabul edemeyiz. Birçok basit
özelliğimiz olmasına rağmen gerçekte karmaşık bir doğamız var ve kendini
gerçekleştirmek için yaratıcı bir şekilde değişmeye elverişliyiz. Bu yüzden
sadece dolaysız bir şekilde ilişkili olduğumuz (yemek yemek ya da hoş hayaller
kurmak gibi) konulara ‘’doğal’’ diyemeyiz. Doğamız çoğu zaman farkında
olmadığımız birçok şeye de yönelimlidir ve bu yüzden doğamızın fiziksel,
zihinsel ve ruhsal doğamıza uzantılı olarak bağlı olduğu karmaşık özellikleri
olduğunu da kabul etmeliyiz. Fakat bu şekilde daha uzantılı olarak bağlı
olduğumuz şeyleri de doğal kabul ettiğimizde -dolaylı olarak birçok şeye bağlı
olabileceğimiz için- buradan ayırt etmemiz gereken bir ‘’doğal olanla olmayan’’
karmaşası ortaya çıkar. Yani herhangi bir konunun insan doğasıyla bir
ilişkisini kurabilir ve ‘’o halde bu da doğaldır’’ diyebiliriz. Bu sorunu
çözmenin en iyi yolu; fiziksel, zihinsel ve ruhsal doğamızın dolaylı olarak
kurduğu ilişkileri derinlemesine bir şekilde incelemek ve yorumlamaktır. Bu
açıdan ele alınan örnekte, bir video oyununun zihinsel doğamızı olumlu olarak
desteklediğini (örneğin video oyunlarının hayal gücünü destekleyici, stresle
baş etmeye yarayan, karar verme sürecimizi güçlendiren özelliklerini)
gösterirsek, bu şekilde video oyunu oynamanın da –ilişkisini kurmak kolay
olmasa da- doğamızla ilişkili bir olgu olduğunu gösterebiliriz. Bu şekilde
mutluluk verdiği halde doğamızla alakasızmış gibi görünen bazı durumların,
gerçekte doğamızla uzantılı olarak ilişkisi olduğunu göstererek, doğallığın
mutluluğu desteklediğini savunmaya devam edebiliriz.
İkinci eleştirinin (2) ikinci versiyonu, başka insanlarda
göreceğimiz garipliklere yöneliktir. Bazı insanlar doğallığa aykırı oldukları
halde mutlu görünürler: Aşırı gösterişli ve absürt giyinip, vücudunun her
yerine dövme yapan biri, yapaylığına rağmen mutlu bir şekilde gülümseyebilir.
Ama bu insanların dikkat çekip havalı görünmek için bunu yaptıklarını
anlayabiliriz. Başka insanların iç dünyasını bilmemiz çok zor olsa da,
özellikle magazine konu olan ünlülerin yaşamında görülen ‘’sahte mutluluk’’
örnekleri bu söylemimi destekler niteliktedir. Bu yüzden diğer insanlardaki
doğallıktan uzak durumlara (yapaylığa) rağmen dışarıya yansıtılmaya çalışılan mutluluk
tarzları, kendi hayatımıza uygulamak için güvenilir modeller değildirler.
Üçüncü eleştiri (3) Santre’ın insan doğasına yönelik
dogmatik iddialara karşı çıkıyla ilgilidir. Eğer insan doğasına yönelik
açıklamalar yapsaydım, bu açılamalarımı desteklemem gerekirdi. Ama bu
eleştiriden büyük oranda sıyrılıyorum, çünkü henüz insan doğasına yönelik
‘’yemek yeme’’ gibi açıkça kabul edilebilir örnekler dışında bir açıklama getirmedim.
Hayatımızdaki varlığını içgörüyle keşfettiğimiz bir olgu
olan mutluluğun, doğallıkla olan güçlü ilişkisinden yola çıkarak, mutluluğun
yolunun yaratılışın gerçekleştirilmesi olduğunu iddia ettim. İddiama karşı en sunulması
olası olan ve gerekli olduğunu düşündüğüm eleştirilere cevap vermeye çalıştım.
Bu eleştirilerden ‘’doğal olduğu halde mutsuz olma durumu’’na yönelik olanları;
ya yanlış vurgulama, ya dışsal nedenler ya da tekilleştirme hatası olduğunu
gösterdim. Bu eleştirilerden ‘’yapay olduğu halde mutlu olma durumu’’na yönelik
olanları ise; ya uzantılı bir ilişki durumu ya da sahte bir mutluluk durumu
olduğunu gösterdim.
Yorumlar
Yorum Gönder